preloader

شتابدهی، مراحل آن و تفاوت‌ها

فهرست مطالب

    1. تعریف شتابدهنده
    2. مراحل شتابدهی
    3. دوره پیش شتابدهی چیست و چه شرایطی دارد؟
    4. تشریح دوره شتابدهی در استارتاپ‌ها؟
    5. دوره پسا‌شتابدهی چیست؟
    6. نتیجه گیری

     

تعریف شتابدهنده

در دنیای فناوری امروز، تسریع فرآیند توسعه و رشد کسب و کار بسیار حائز اهمیت است. یکی از نهادهای محقق کننده این هدف، شتابدهنده‌ها هستند.  مطابق تعریف، مراکز شتابدهنده برای توسعه و بهبود کسب و کارها ایجاد شده و در نهایت موجب شتاب دادن به مراحل رشد استارتاپ‌ها خواهند شد. میزان بهبود و رشد در کسب و کارهای استارتاپ بواسطه سطح و نوع خدمات ارائه شده توسط شتابدهنده از جمله فضای استقرار، مشاوره و منتورینگ، کمک به شبکه سازی، جذب سرمایه و… متفاوت خواهد بود. همچنین استارتاپ‌ها با توجه به با توجه به سطح بلوغشان و نیازمندی خود در دوره‌های متفاوت شتابدهی (پیش شتابدهی، شتابدهی و پساشتابدهی) وارد و رشد می‌کنند.

حال برای شناخت بهتر مراحل شتابدهی، لازم است فرآیند کلی رشد یک کسب و کار در شتابدهنده را مرور کنیم:

روند کلی رشد استارتاپ‌ در شتابدهنده‌ به شرح زیر است :

مراحل شتابدهی

  • اعلام فراخوان

در این مرحله تمام کسانی که فکر می‌کنند ایده‌های خلاقانه و استارتاپ‌های با قابلیت سوددهی و کسب سهام بازار قابل توجه دارند می‌توانند به مراکز شتابدهنده درخواست و ایده خود را ثبت کنند. همچنین شتابدهنده‌ها بر اساس نیازها و چالش‌های موجود در صنعت و کشور اقدام به اعلام فراخوان نموده و تیم‌های صاحب فناوری و یا ایده، نسبت به رفع این چالش با راهکار مشخص خود پروپوزال مربوطه را تکمیل و از طریق راه‌های ارتباطی موجود، ارسال می‌نمایند.

  • گزینش اولیه

در این مرحله کارشناسان، مدیران و منتورها اقدام به بررسی استارتاپ‌ها کرده و برخی را با توجه به معیارها و ملاک‌های خاص شتابدهنده انتخاب می‌کنند. در این مرحله ممکن است ایده اعلام شده توسط استارتاپ کاملاً مناسب و بکر بوده، اما به پختگی مورد نظر نرسیده باشد که کارشناسان شتابدهنده برای دستیابی به این مهم و جلب نظر داوران، راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند. در صورت کسب شاخص‌های مدنظر شتابدهنده توسط استارتاپ و پذیرفته شدن ایده، مراحل شتابدهی آغاز می‌شود.

دوره پیش شتابدهی چیست و چه شرایطی دارد؟

  • دوره پیش‌شتابدهی

هدف از این دوره شناخت تیم و ایده از نزدیک، تکمیل هسته اصلی تیم، طراحی مدل کسب و کار، شناسایی بازار اولیه، بهینه‌سازی کمینه محصول پذیرفتنی(MVP) و ورود به فاز پایلوت می­باشد. در این دوره، تمرکز بر ایده پردازی، تحقیق و توسعه و طراحی و ساخت نمونه های اولیه محصولات است. مشاوران به کسب و کارها کمک می‌کنند تا ایده خود را به صورت دقیق تر تعریف کنند و به تجزیه و تحلیل بازار و رقبا بپردازند. در این دوره، شتابدهنده قدم به قدم با استارتاپ حرکت نموده و در مسیر رشد، ایشان را راهنمایی می‌کند. در پایان دوره پیش‌شتابدهی که معمولاً بین 4 الی 6 ماه به طول می‌انجامد(البته نوع محصول و سطح توانایی تیم استارتاپ در مدت زمان منطقی هر یک از دوره‌های شتابدهی، بسیار موثر است)، بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد(KPI) تعیین شده در ابتدای دوره، نسبت به ورود به مرحله بعد، خروج از شتابدهنده و یا تمدید این دوره تصمیم‌گیری می‌شود.

تشریح دوره شتابدهی در استارتاپ‌ها؟

  • دوره شتابدهی

در این دوره، محصولات و خدمات تولید شده در دوره پیش شتابدهی پس از رفع ایرادات به صورت گسترده‌تر تولید و جهت شناسایی نیاز مشتریان و تست، به بازار عرضه می شوند. همچنین آماده‌سازی برای ارائه محصول به سرمایه گذاران و جذب آنها صورت می‌گيرد و در خلال این دوره، کسب و کار به یک شخصیت حقوقی تبدیل می‌شود. در این دوره، تمرکز بر فرآیندهای تولید، تهیه بیزینس پلن (BP) بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها در مقیاس صنعتی یا نیمه‌صنعتی است. مشاوران شتابدهنده به  استارتاپ‌ها در زمینه استراتژی بازاریابی، تحلیل رقبا، مدیریت مالی، فروش و بازاریابی، توسعه محصول و خدمات، راهبرد کسب و کار و مدیریت استارتاپی آموزش می‌دهند. همچنین، به توسعه مهارت‌های کارآفرینی و رهبری نیز توجه ویژه‌ای می‌شود.

استارتاپ‌ها پس از طی نمودن دوره‌های پیش شتابدهی و شتابدهی(معمولاً بین 6 الی 12 ماه که البته همانگونه که اشاره گردید نوع محصول و سطح توانایی تیم استارتاپ در این مدت زمان موثر است) با توجه به شرایط نهایی که کسب یا عدم کسب شاخص‌های عملکرد(KPI) تعیین شده در ابتدای دوره است، دو راه در پیش خواهند داشت : 1- خروج از دوره 2- ادامه دادن دوره و ورود به دوره پسا‌شتابدهی

در صورت وجود آمادگی لازم برای خروج از شتابدهنده و سرمایه گذاری جدید، در این بخش مسیرهای مختلفی برای استارتاپ‌ها را می‌توان تصور نمود:

  1. خود شتابدهنده مجدداً در طرح سرمایه گذاری کند.
  2. شرکت‌های حامی شتابدهنده (شبکه سرمایه گذاران) در طرح سرمایه گذاری کنند.
  3. سایر شرکت‌های متقاضی در طرح سرمایه گذاری کنند.
  4. دانش فنی طرح عرضه و به فروش می‌رسد.
  5. ممکن است ایده نیاز به تغییر داشته باشد و بدون جذب سرمایه از شتابدهنده خارج شود.

با توجه به ایده اولیه طرح، تصمیم تیم استارتاپی، تیم مدیریتی شتابدهنده و… شرایط به انجام رسیدن هرکدام از موارد ذکر شده بررسی و تصمیم گیری­ های نهایی گرفته خواهد شد. هم چنین در هر کدام از موارد بالا، میزان و شرایط سرمایه گذاری در جلسات نهایی شتابدهنده، تیم استارتاپی و سرمایه گذار مشخص خواهند شد.

دوره پسا‌شتابدهی چیست؟

  • دوره‌ پسا‌شتابدهی

پس از پایان موفق دوره شتابدهی، شتابدهنده تلاش خود را برای افزایش طول عمر استارتاپ، تحقیق و توسعه در محصولات جدید، بهبود کیفیت محصولات و خدمات قبلی، افزایش سبد محصولات، توسعه صادرات و گسترش سهم از بازار انجام می‌دهد. همچنین از آن‌ها جهت شرکت در جلسه و ارائه راهنمایی به سایر استارتاپ­ هایی که تازه پذیرش شده­‌اند دعوت می‌شود تا با در اختیار گذاشتن تجربیات خود، به سایر تازه ‌واردان این عرصه کمک کنند.

نتیجه گیری

دراین مقاله از اهمیت روند رشد استارتاپ‌ها با کمک مراکز شتابدهنده ها صبحت شد و فهمیدیم که دوره های پیش شتابدهی، شتابدهی و پسا‌شتابدهی دوره های بسیار موثری هستند که به کارآفرینان و توسعه دهندگان علم و فناوری کمک می‌کنند تا فرآیند توسعه و رشد کسب و کار خود را بهبود بخشند. با استفاده از این دوره‌ها، می‌توان به سرعت و کارایی بیشتری در دستیابی به اهداف مورد نظر دست یافت.

شتابدهنده فیدتک

شرکت توسعه نوآوری و فناوری سپهر‌سینا با برند شتابدهنده فیدتک با داشتن متخصصان با تجربه در حوزه امنیت غذایی کشور، آماده خدمت رسانی در امر شتابدهی استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های نوپا در حوزه امنیت غذایی می باشد. در صورت هرگونه ابهام و نیاز به مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

025-32905294